Vyplatí se akustické úpravy?

Teoreticky vzato, každá místnost se dá po akustické stránce upravit tak, aby vyhovovala zamýšlenému účelu. Praktická stránka věci se má ale trochu jinak, někdy stačí jen málo, či dokonce místnost vyhovuje bez potřeby cokoliv upravovat. Jindy naopak je potřeba investovat desetitisíce, aby se stav zlepšil a přiblížil požadavku.

Zásadní je fakt, že zlepšení není přímo úměrné investovaným prostředkům. Vypadá to asi takto:

Tedy ze začátku pocítíme zlepšení i když investujeme třeba jen polovinu prostředků, jaké by byly potřeba. Ale pokud chceme dosáhnout ještě většího zlepšení, je již potřeba investovat více, než v prvním kroku. Říkáme tomu žárovkový efekt: Jedna žárovka v absolutní tmě způsobí rozdíl, kterého si prostě nelze nevšimnout. Byla tma, máme světlo. Když ale rozsvítíme žárovku druhou, budeme mít světla více, ale není to dvojnásobek. A tak dále. S akustickými úpravami se to má stejně.

Teď se pojďme podívat, čeho vlastně chceme dosáhnout.

 

 

Jak je vidět na obrázcích, někdy je je náš vysněný cíl poměrně blízko a někdy je naopak téměř v nedohlednu. Čím je to dáno? Je to kombinace dvou faktorů:

  • prvním je původní stav, tedy jak je místnost vůbec postavena a co v ní již máme za vybavení. Často je situace tak dobrá, že nás vůbec nenapadne přemýšlet o nějakých úpravách, zatímco jindy se v dané místnosti nedá bez úprav akustiky vůbec normálně fungovat. Většinou jsme někde mezi tím. 
  • druhá věc, která nám urči, jak blízko či daleko se nachází řešení, je zamýšlený účel, využití dané místnosti. Pracujeme se širokou škálou různých prostor a různých požadavků. Upravit chodbu tak, aby tam nebyl až tak velký hluk, to není až takový problém. Naopak, třeba prostor sloužící pro nahrávání řeči či hudby si již vyžádá větší péči. (Na vše máme tabulky a software, které nám pomáhají určit, kolik jakých akustických prvků daná místnost potřebuje).

Když si teď spojíme oba grafy, můžeme dostat něco takového:

Jak jsem již psal výše, někdy kombinace výchozího stavu a zamýšleného využití místnosti vytvoří takové podmínky, že stačí jen málo úprav či dokonce se bez nich obejdeme. Jindy to vůbec nemusí být jednoduché a v krajních případech je nutné věc řešit stavebními úpravami.

 

A nakonec si musíme uvědomit ještě jednu zásadní věc: není to jen o penězích. Významnou roli hraje také zabraný prostor - nejčastější akustickou úpravou je zavěšení plochých panelů na stěnu či pod strop. Avšak pokud je situace náročnější, nebo případně potřebujeme intenzivně utlumit velmi nízké frekvence, pak nám ploché panely stačit nebudou. Musíme vystoupit více do prostoru. Tedy přemýšlíme nejen, jestli si to můžeme dovolit, ale také, kolik místa nám to vlastě vezme.

Nebudeme končit negativně - vrátím se k první větě: vždy se to dá nějak udělat. Od toho jsme tady my - značka PinkHouse Acoustics a náš e-shop Proti Hluku. Pomůžeme Vám najít takové řešení, aby vše fungovalo, jak má, a přitom nestálo všechny peníze a vypadalo dobře.

Ano, aby to vypadalo dobře - design je třešničkou na dortu. Akustiku je možné dělat různými způsoby, přičemž dostaneme různé výsledky nejen co se týká akustiky samotné, ale i vizuální estetiky.

Můžete mít řešení velmi elegantní, avšak nákladnější: například akustické obrazy. A ty mohou být velmi účinné anebo spíše hrají roli doplňku.

Můžete mít také řešení velmi levné, nejspíše nebude vypadat moc dobře. A opět je tu otázka účinnosti - plata od Vajíček, jak známo, příliš nepomohou. Anebo jeden z nejlepších materiálů - speciální akustická minerální vlna - funguje bezvadně. Ale bez dalšího zpracování si jí do obýváku, kanceláře, školní třídy - prostě nemůžete dát.

Pak máme celou řadu materiálů, které fungují již celkem dobře a vypadají prostě jen přijatelně. Například různé molitany, desky z recyklovaných PET láhví a kdovíco ještě. Nejsou nejlevnější, ani nejdražší, vzhledem neurazí ani neohromí, fungují celkem dobře, ale pořád nejsou tím "nej", co můžete chtít.

 

Produkty PinkHouse Acoustics, které najdete například na našem e-shopu, jsou vyvíjeny s důrazem na funkčnost a elegantní vzhled - to vše při přijatelných cenách.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení